Tips untuk wanita bekerjaya ingin berhenti kerja sepenuhnya atau sementara....

Bismillahirahmanirahim....

Alhamdulillah diatas rahmatnya.... sejak dua bulan menjadi surirumah ni..ramai sungguh yang bertanya khabar....

InsyaAllah sekarang ada masa terluang dan mood menulis datang...sudi la kiranya rakan-rakan membaca cerita saya.....

1) Untuk kali pertamanya...rakan-rakan mesti kena periksa..soal didikan anak-anak kepada Allah.
Yati memang sangat terkesan....dan tahu saya bukan seorang ibu yang sempurna untuk anak-anak....hati jadi resah...masjid bukan lah jauh dari rumah...apabila hari jumaat datang yati seronok pusing-pusing di KLCC...tapi anak-anak saya di mana....pengalaman hidup yang khilaf ini...panggilan Allah untuk diri ini suatu hari dulu 5 kali....di mana saya ketika itu....tak mahu anak-anak memilih kehidupan yang tiada pegangan...saya sanggup berkorban!
Doakan untuk saya yer.....

Percaya lah solat itu membawa kejayaan...

2) Dari segi kewangan...insyaAllah..yati juga membuat persiapan untuk diri sendiri...walaubagaimanapun...yakin la rezeki dari Allah tak akan putus...ketika keluar bersama-sama dengan suami...saya berkata...Allah masih lagi memberi rezeki untuk saya melalui awak hari ini..dengan makan makanan yang sedap....Allahuakbar..

Sujud syukur supaya Allah menambahkan lagi nikmat yang diberi....

3) Tutup nafsu...pilih kawan....maksud saya...memang saya berkawan dengan ramai orang.tapi memilih rakan yang kehidupan sangat sempoi...bukan yang jenis bermake up..memakai barang yang branded....dan alhamdulillah allah memberi saya ilham suka mencari ilmu..membaca...buku-buku berkisar hati emas....sungguh hati mana tidak sedih...tinggal karier di ambang kejayaan...macam mimpi kut nak dapat gaji 5 angka....tut-tut berhenti...ok semasa saya bekerja...boleh kata separuh gaji saya sedekahkan...sedekah untuk ahli keluarga terdekat....termasuk membantu suami secara tidak lansung duit belanja makan pakai saya semasa saya bekerja secara sendiri...ibu bapa....adik beradik juga anak buah....suami dah mula belajar selama 2 tahun menguruskan semua perbelanjaan rumah....

Sedekah itu boleh memadam perasaan yang buruk..

4) Saya boleh pilih sama ada ingin berusaha sebagai usahawan (part time marketing planner) atau jaga anak semata-semata.....insyaAllah tahun ini saya bayangkan tahun bertenang untuk saya....tahun untuk bersama anak-anak...didik anak-anak.....ceritakan untuk anak-anak yang besar apa yang tak bagus....supaya kita tidak terlambat...... saya cuma ada 4 amanah Allah....

5)Saya tidak terikat dengan hutang.....yang mana membebankan....maksud saya membeli rumah..membeli kereta..saya cuma seorang isteri yang menerima dan redha dengan apa suami beri....Alhamdullillah sempat juga membina sebuah kedai yang disewakan...dan duit sewa tersebut ayah menerimanya setiap bulan......
ketika saya sedang menulis dan saya sepenuhnya menjadi surirumah...saya doakan suami saya dimudah mendapat rezeki yang dia impikan...saya yakin...Allah pasti makbul!

6)Saya mula beristiqarah selama setahun....sekurang-kurangnya sekali seminggu....sehinggalah saya memberitahu majikan tanpa ada rasa ralat....dan perasaan tenang yang datang itu tak boleh dibayar...subhanallah....

InsyaAllah...ada kelapangan...saya berkongsi perasaan setelah menjadi seorang surirumah juga....

Comments

Imin Yusoff said…
Salam,

Saya search psl topik ni & mmbwk ke blog awk... sbb saya pun sgt berharap 1 hari nnt dpt mnjaga mkn pakai anak2 sndiri tanpa perlu kita outsource pada taska. teringin sgt.. selalu bdoa mntak ditunjukkan jln dan dpermudahkan ke arah tu..

nice sharing puan yati :)
Terima kasih puan Jassmin...sekadar berkongsi..InsyaAllah saya turut mendoakan supaya doa2 puan untuk menjaga anak sendiri dimakbulkan Allah.Amin

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu