Resipi Fillet (isi ikan) Dori Lemon Sos

Assalamualaikum wbt....sahabat-sahabat syurga...selamat menyambut Ramadhan semua....


Gambar tak presentable...tak per saya tak kisah ada MR/MRS google nak amik...Saya halal toyibah!

MasyaAllah...bulan-bulan puasa dah share menu yer...InsyaAllah bersangka baik supaya perkongsian ini memberi idea untuk menu berbuka....Minta maaf agak lambat berkongsi resipi.......

Ok sangat mudah...

Bahan-bahan
Isi ikan dori atau isi ikan putih siakap yang siap yang dipotong saiz 3-4 hari??? jari la

Marinade- (perapan, eh betul ke ni) 
2 sudu tepung jagung…hanya gaul..tak perlu nak celup ke apa..dulu-dulu semasa yati buat siap celup ngn telur bagi…nampak kan kita tak pandai masak…
½ sudu garam

Kemudian goreng…sejukkan…sediakan sos lemon

Sos Lemon
1/3 cawan gula (boleh adjust secukup rasa)
1 -2 cawan air
1 ½ sudu tepung jagung
2 sudu lemon jus
¾ sudu garam
3 hirisan lemon segar (buah)
2 sudu minyak..tak nak letak pun ok
Pewarna kuning (optional)…saya guna sunquik


CARA-CARA

Langkah 1: Masukkan isi ikan dalam bekas...gaul dengan tepung jagung dan juga garam...

Langkah 2: Panaskan minyak dan goreng ikan sehingga masak.Tapiskan guna kertas serap minyak atau tisu seangkatannya...

Langkah 3: Sekarang kita buat sos lemon pulak...masuk air dan gula..didihkan...masuk jus lemon..sunquik..then tepung jagung yang dibancuh dengan 2-3 sudu air....kacau sehingga sebati dan mengikut  kepekatan yang kawan-kawan suka...boleh ubah mengikut citarasa...tiada halangan!

Langkah 4: Boleh masuk cili potong dan hirisan lemon sebagai hiasan...

Menu ini sesuai dihidang dengan nasi ayam, sayur brokoli, lobak merah dan...apa yer sayur yang panjang ...ok saya dah ingat asparagus....dengan cara rebus sekejap...ada salad pun sedap!

InsyaAllah anak-anak suka...idea ni datang ketika ada program "safety talk" di kompeni saya...cuba cari dalam buku resipi HAWKER'S FAIR....SAUCES recipes by Alan kok tetapi saya jumpa champaigne custard sos...PAYAH..orang tranu kata berat 66...but the champaigne can change to sparkling apple juice-sparkling mineral water-sparkling white juice or club soda...next saya try saya bagitahu..InsyaAllah apabila masak di rumah pasti bersih dan halal....

Next saya nak share resipi stim nyonya sauce...memang resipi restoran..antara saya pernah makan new horizon...ini pun saya dapat dari buku resipi HAWKER'S FAIR....SAUCES recipes by Alan kok.
Saya ada google but the recipe so different.

Sangat berbaloi...but if anybody yang sangat sensitif dengan P***..abaikan...macam saya beli memang saya liquid awal-awal...huhu

Sedap dan sos ni boleh perap ayam utk bakar juga...my friend cakap tak perlu share boleh jual rempah.haha,,,.but my husband advise...berkongsi supaya menjadi ilmu bermanfaat!...

Ok...Maaf zahir dan batin semua!

Comments

Anonymous said…
Menarik... Dan nampal macam senang nak masak... Akan Cuba 😊

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu