Resipi ikan stim nyonya chinese style

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...kita dah masuk zon 10 hari terakhir...dan 22 hari sudah kita berpuasa.....

Alhamdulillah ramadhan kali ni boleh kira berapa jer pergi bazar....itupun abang danish yang nak jugak ajak...lain-lain hari semua masak....Tahniah untuk diri sendiri!

Bagaimana dengan tadarus...masih meneruskan walaupun tahun ni pun masih lagi nampak kecundangnya...tetapi saya masih lagi berusaha...bukan saja saya...anak-anak juga....InsyaAllah...

Kali ni nak share menu dari buku Hawkers Fair Sauces lagi....by Alan Kok

Apabila tengok nama resipinya "STEAMED FISH IN NONYA SAMBAL PASTE"....
saya tukar namanya supaya lebih mudah kita faham...Resipi ikan stim nyonya chinese style

Sebenarnya...saya mula menikmati resipi ini ketika tinggal dan bekerja di kuantan...Di sebuah restoran yang selalu penuh di kuantan juga iaitu New Horizon...masa tu dah mula nak cari macamana masakannya...tapi tak tertanya cuma google di internet tapi tak jumpa macam sama jer...sehingga Allah takdirkan saya berkawan dengan baik dengan Steven tan...dia la yang banyak perkenalkan masakan chinese... Bila saya pertama kali mencubanya...kawan sekerja saya vasanty pula mula cakap...ohhh boleh jual ok...lagi-lagi rakan sepejabat juga ada yang menjual rempah basah...dan dia tahu saya suka bisnes...sampai steven pun cakap...perempuan ini memang ada ONN bila bisnes...InsyaAllah...Masih lagi memohon doa daripadaNya....

Ikut buku resipi betul-betul ok...Bahan-bahannya semua la dalam orang putih dan chinese

Ok saya kongsi dalam bahasa inggeris yang sebutir copypaste (boleh belajar orang putih) dan jika rakan-rakan memerlukan dalam bahasa melayu juga......tinggalkan komen..mmm...ingin merasa air tangan kita...saya buatkan untuk puan-puan....hehe

INGREDIENTS A:

8 shallots, chopped
5 pips garlic, chopped
3 stalks lemongrass white part only, chopped
2 stalks ginger flower, sliced
12 chili pada, chopped
20 pieces daun kesum
100ml oil


INGREDIENTS B:

5 tbsp asam paste, mixed with 6 tbsp water and squeezed out juice
1 tbsp sugar
1 tsp toasted belacan powder
1 tsp salt, 3 tbsp lime juice

METHOD:
1)Blend ingredient A
2)Heat up 5 tbsp oil and saute chopped shallots and garlic until fragrant.Add in the remaining ingredient A and stir Well.
3)Add in ingredients A and bring to boil.Remove from heat

Ini ada menu basic sambal,yang mana...sambal ini bukan saja boleh buat sambal ikan stim tapi boleh buat sambal ayam bakar. atau resipi bukunya Nonya spicy roast chicken..MasyaAllah 2 in 1...

Saya juga buat secara banyak...then ada yang saya frozen ada yang simpan kat peti untuk saya guna....

Ok...saya perlu publish gambar kat FB untuk download ke blog...my lappy not friendly
for all application... sekejap jer....

Boleh cuba...suami dan anak-anak pun makan bertambah....

Ok sekadar berkongsi kepada rakan yang suka makan kat kedai (saya la tu suatu hari dulu...) dan ingin mencuba di rumah sendiri...semoga bermanfaat!

 Tadaa...seperti biasa..gambarnya tak la mengancam...bila makan baru tahu...hehe
Saya guna ikan bawal hitam
 Sambal nyonya chinese style yang saya tumis secara banyak...
 MasyaAllah...mudahnya mengukus..tak perlu ada kukusan pun...cara ini saya kembalikan nostagia arwah emak..yang guna kuali..alas kayu 3 segi tu..dulang..air...alas kayu 3 segi tu saya tukarkan dengn chopstik :)
(dan sebenarnya saya malas nak keluarkan periuk kukus)

Ok ini adalah keratan buku resipi Hawkers Fair Sauces ....by Alan Kok
***** untuk chef Alan kok!

Mana kawan group jom kongsi menu saya tak share lagi resipi agar2 santan....selalu tak skunk!


Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu