Anak adalah anugerah



Assalamualaikum wbt


Salam sejahtera semua! InsyaAllah Saya doakan kita berada dikalangan orang-orang yang beriman..Saya juga doakan orang yang saya paling saya sayang dipanjangkan umur, diberi hidayah dan taufik. Pasti bila dah jadi ibu anak-anaklah keutamaan kan…anak-anak kita baru saja nak mengenali dunia alam fana ini…

Saya memang sangat jarang untuk berkongsi kisah anak-anak…untuk saya…anak-anak adalah kegembiraan saya apa saja yang dia buat walaupun menyakiti hati…itu adalah dosa saya kepada ibu bapa saya…saya juga mengandaikan anak-anak saya adalah acuan saya!

Anak adalah anugerah. Alhamdullillah,Saya bersyukur walaupun saya menzalimi diri saya, Allah memberi amanah dan hadiah yang paling besar untuk saya untuk menjaga pinjaman darinya…Terima Kasih Allah.

Syukur yang tidak terhingga sehingga hari ini…saya telah diberi zuriat seramai 3 orang…

Cerita kisah anak-anak yang mengundang perasaan kagum kepada mereka bertiga;

1)Muhammad Amirul Danish
Ketika dia berumur setahun, apabila makan ikan, dia pandai membuang tulang walaupun sekecil tulang yang termasuk ke dalam mulutnya tetiba..hah,hah…

2)Nurul Ameera Batrisyia
Tak kurang hebatnya, ketika berumur setahun makan udang dah pandai kupas kulit udang seolah-olah tu,tu sambil menunjukkan kepada kami…

3)Adam Darwisy
Dengan bakat semulajadi, dengan menghulurkan biji buah-buahan seperti buah cherry, laici dan mata kucing…sekarang Adam sudah berumur setahun 3 bulan, Adam sangat suka makan buah-buahan.

Nikmat mana mahu kudustakan, Anugerah Allah pelbagai cara…..Rezeki!

Pasti seorang ibu seperti saya inginkan anak-anak yang berjaya dunia dan akhirat….saya percaya setiap ibu yang dianugerahkan Allah boleh berfikir yang terbaik untuk anaknya…jangan lupa selalu doa untuk anak-anak….kata seorang ayah yang ketika mendidik saya untuk solat. Solat la…mana mungkin kita nak berdoa jika kita tidak solat…bacaan al Fatihah dalam solat tu sendiri…memohon tunjukkkan kami jalan yang lurus……


Ya Allah, yang maha penyayang, berikanlah kami petunjuk dan bimbingan kepada kami untuk membimbing khalifah-Mu

·         Jika anak dibesarkan dengan celaan, maka ia belajar memaki
·         Jika anak dibesarkan dengan permusuhan, maka ia belajar berkelahi
·         Jika anak dibesarkan dengan cemuhan, maka ia belajar rendah diri
·         Jika anak dibesarkan dengan penghinaan, maka ia belajar menyesali diri
·         Jika anak dibesarkan dengan toleransi, maka ia belajar menahan diri
·         Jika anak dibesarkan dengan dorongan, maka ia belajar percaya diri
·         Jika anak dibesarkan dengan pujian, maka ia belajar menghargai
·         Jika anak dibesarkan dengan sebaik-baik perlakuan, maka ia belajar keadilan
·         Jika anak dibesarkan dengan dukungan, maka ia belajar menyenangi diri
·         Jika anak dibesarkan dengan kasih sayang dan persahabatan, ia belajar menemukan cinta


Nabi pernah bersabda, “Tiga jenis doa mustajab, antara satu doa ibu bapa kepada anaknya.” Berkomunikasi adalah doa.Pastikan komunikasi yang dilontarkan adalah berbentuk positif sekalipun untuk mendidik dan menasihati anak-anak

Terlalu kerdil nak berkongsi kisah anak-anak...dibanding dengan anak ini, InsyaAllah akan dijadikan panduan....

Jika my BFF inspire dengan kisah pokok solat...mak si adam ...i have too...selamat beramal!




Disebelah kiri Payung solat kakak,sebelah kanan Octopus solat abang ditampal stiker setiap kali lepas solat, bonus apabila mengaji alquran...tak lupa juga apabila diaorang gosok gigi...saya bagi sticker smiley... :)

and last but not least...really inspire...


Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu