Allah Maha Memberi


Allah, Allah, Allah….

Tak mampu nak dihitung nikmat Allah bagi…pelbagai…

‎"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya.Sungguh, Allah benar-benar maha pengampun,Maha penyayang" (Surah Al-Nahl 16:8)

.Pagi-pagi ni…yatie keluar agak lambat..so bila keluar lambat tahu jer la parking mesti tak ada kan...llagi ler parking berbayar..…Alhamdullillah…Allah bagi nikmat punyai kereta juga…tak perlu bayar suami yang bayarkan…Alhamdullillah...


Bercerita kisah kesyukuran…bangun pagi..kejutkan anak…membetulkan niat saya kembali…dulu-dulu tak ada ilmu…bila kejutkan anak..abang bangun…dah dekat 7 pagi ni walaupun pukul 6 pagi..cepat nak sekolah…itu la ayat pertama keluar..Alhamdullillah bila kita mencari ilmu …Allah beri ilham dengan menghadiri klinik parental antaranya...membaca...huh banyak benor nak membaca apapun….syukur...Alhamdullillah

Sekarang…cuit-cuit kaki..abang cepat bangun..solat..nanti terlepas subuh kan….Alhamdullilah…sangat mudah….Allah lembutkan hati anakku ini….baru la cakap..nanti nak bersiap ke sekolah lagi..Abang nak jadi budak pandai kan…cita-cita Danish hebat… nak belajar di Universiti Munich…apa yang dia kagum sebab ada tangga roller ….budak-budak mana fikir masalah….fikir bahagia jer kan…..
Alhamdullillah…back to parking…kesyukurannya…yang dapat dikongsi..walaupun lambat…brother yang menjaga parking memberi priority pada saya…siap berlari…Subhanallah
Sesungguhnya…nikmat Allah aturkan…menjadikan yatie sangat insaf….

MasyaAllah..panjang Intro kan…
Ok…kali ni…nak story, yang saya memang ada cita-cita besar…apabila duduk dengan suami tu…mmm tak yah cakap la…asyik angan-angan…menyampah i..macam-macam I nak buat…eke2….

One day, ada seorang rakan bizness pakaian saya…dia pernah cakap…aku dah lama dah dalam bidang business ni..memang kena berani…Subhanallah hebat…

Bayangkan, we olls tempah anak tudung ajer RM 30k..takut..sangat berani kan dia…I guess I yang dah berani….Actually, itu ler bizness..high risk high return…conclusion “banyak betul duit kan…” lagi ler support family bzness...

Saya cuma penyumbang kecil..ok la kan lagi saya minat business..so saya buat apa yang termampu…. bab kata-kata pepatah English “Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him to fish and you feed him for a lifetime”

Bukan kita asyik nak bagi duit jer kita bagi ilmu…..ni kalau down ada problem…semua jeng kleng……

Arwah Ibu dan ayah yatie memang berusaha cari duit…dia juga berusaha dengan tulang 4 kerat..Alhamdullillah…diaorang berjaya….walaupun ada yang tipu dia…yatie dan adik beradik menikmati hasil dusun..kami menikmati rumah yang diaorang ada…menikmati hasil sewa kedai…dengan izin Allah dan percaturanNYA…saya dapat hadiah duit lagi….untuk mengerjakan ibadat HAJI lagi…Alhamdullillah…

Sekarang yatie mesti tegas…Yatie nak berjaya……Yatie tak perlu nak dengan suara-suara sumbang yang tak pernah tahu tentang kehidupan yatie..untung kita duduk dekat dengan orang berjaya….really inspire this video….

Alhamdullillah…suatu hari bila yatie cakap…ntah-ntah yatie nak jadi GM….itu adalah ilham depan kaabah…doa kan….kita berserah dengan Allah…..ayat orang putih kita panggil Law of Attraction….you all kena percaya…..yakin dengan rezeki Allah…yakin dengan ujian allah ada hikmatnya..antara lambat dengan cepat…cerita sebelum...klik SINI

One day..hubby ler selalu kena ngn i....baru belajar...semua itu kita panggil emotional distraction...

Sama juga arwah ibu dan ayah yatie juga memang mengajar yatie berdikari untuk mendapat duit… no short cut…

Dulu-dulu memang payah nak dapat duit…disebabkan yatie berkawan dengan ramai orang yang dari pelbagai background….pantang bila pergi tengok orang buat keropok belakang rumah tu jer…turut serta makcik-makcik siang ikan…nak sangat dapat duit..mak pulak bila dapat tahu…dia tegas..sebab tak nak ajar anak dia rasa duit awal risau bila dah rasa senang saya tak nak belajar lagi….itu ler kali pertama dan terakhir…..

Berkawan lagi…ayah kawan ni buat sos kicap dan tomato belakang rumah juga ni…pergi cuci botol…kelakar sebab cuci botol ramai-ramai…dalam hujan pun sanggup…sempat la 2,3,4,5 kali….tahu dekat emak….wooo…kena marah la lagi..arwah mak ni nak tengok kita dok rumah jer….tak nak kita susah-susah..sebab arwah mak kata masa dia kecik dia dulu dah susah…nanti sakit sini..sakit sana…bila alihkan katil ubah bilik pun dia tak benarkan sebab risau bila tua nanti….tak nak apa yang dia rasa kita rasa…sayangkan arwah mak dengan kita….dan apa ayah dan arwah mak kita bagi tu adalah kemampuan dia….MasyaAllah

Then bila dok rumah..mula ler…main gunting kain…amik kain-kain tak guna la..lagi la dulu mak kita jahit sendiri jer baju kurung…pernah gak kena marah….saya pun nak belajar…semua nak belajar kan…itu la yatie…memang suka dengan mencari ilmu…

Saya mula membuat pencel case ..bukan berjahit tetapi secara lekat-lekat dengan high quality double tape…MasyaAllah ada kawan saya nak beli…saya ingat nama dia…siti nurdiana…selalu juga pergi rumah dia dulu….RM1 besar nilainya…zaman 80an dulu….bila dia mula beli 2,3 lagi saya bagi diskaun….MasyaAllah …umur 11 tahun tu…teringat pulak dengan abang Danish…dia lukiskan kartun-katun komik then dia jual…Alahai….

Bila dah besar sikit…saya pandai naik motor mak dah mula ajak teman collect hutang….syukur sangat…sebab masa ni mak dah tak berkira nak bagi duit sebab saya selalu tolong dia….
Masa umur 12 tahun….Pernah nak pergi lawatan bersama rakan-raman sekolah..saya cakap dengan emak saya nak duit nak pergi lawatan ke Kuala Lumpur..mak bagi…walaupun masa tu mak tak sihat….banyak  mak bagi RM50…

Sehingga bila dah kerja..saya pernah join as financial planning with MS elyn…Alhamdullilah..boleh kira success sebab in one month saya berjaya buat sale RM200000…MasyaAllah…seronok…mmm…disebabkan alasan…duduk kuantan and kerja..and  macam-macam cerita…saya focus kerja…ada la tolong kawan-kawan juga…dalam pelbagai bidang business..and family….

Hinggalah saya sekolah menengah arwah mak tidak berkira apa saja permintaan saya….kata-kata arwah mak yang saya ingat…antara anak-anak dia…Cuma saya jer tak nak makan pagi kat rumah…so mak bagi duit jer, pagi-pagi mak boleh solat subuh dengan tenang…Subhanallah

Hingga la sekarang…. impian yang tak pernah laput…siap tulis jugak dekat buku skrap OBS ni ..geng geng mesti ingat apa itu OBS...
Impian : BUKAK Bisnes…lah…it almost 13 year….finally  

Allah maha memberi…..Aku sujud padaMU……dan Alhamdullilah..prinsip hidup juga telah saya temui…..saya mahukan kebahagiaan……bahagia itu ada pada hati..hati itu milik Allah.....

Comments

Wanna said…
Best2... Semoga U akan menjadi seorang yg hebat satu hari nanti.. Tapi kan.. X best plak bila u provoke orang tu... Kalu dia baca, mesti x happy... Thats my opinion la...
Astaqfirullah...Alhamdullillah...Syukur dapat kawan baik yang ingatkan kita..no more provoke :P...Alhamdullillah

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu