Rezeki datang pebagai cara....

Tadi bila pukul 4 pagi terkejut tak boleh nak tidurrr....dah teringin dah nak mengadap laptop nak update blog...2 hari ni dok blog walking jer eh... Tapi paksa diri...buat tidur2 ayam...kul 5 pagi bangun jugak...akhirnya... Malam tadi ada cuci baju, so tak kuarkan dari washing machine pun ....now nak basuh baju boleh simpan 2,3 hari dah sebab ada washine machine baru...penangan 10 years la ni...kalau kitaorang suami isteri bercerita...baby adam punya rezeki semua dapat baru....

Dalam nak update blog di subuh hari, idea blog datang mencurah-curah...sekali bila update sekarang terkulat-kulat fikir ayat....


Actually, aku sendiri rasa bersalah dengan orang sekitar...sebab tanpa kita sedar kita kadang-kadang mengundang perasaan riak dengan apa yang ada...kerana antara kita bukan semua bernasib baik...tapi apa yang perlu ingat...ilmu dalam al-quran sangat banyak antaranya..


Allah telah berfirman di dalam Al-Quran: “….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….” (Ar-Ra’du:11)


Aku juga antara orang yang ingin berubah, berubah menjadi lebih baik...dan selalu muhasabah diri sendiri...


Jadi bila aku realize, walaupun satu hari dulu kita dari keluarga yang susah tak semesti...bila kita dah berkeluarga sendiri kita akan susah juga dan kalau mak ayah kita kaya, kita akan turut kaya...aku tergolong yang hamba Allah yang terpilih...(dalam hati nak cakap...berbaik sangka la pada Allah)


Ibu yang melahirkan aku menjaga dengan penuh amanah bersama ayahanda tercinta...ialah mana mungkin kita ada kat dunia ni kan kalau tak ada diaorang....


Dan aku sangat bersyukur dengan kehidupan yang aku ada sekarang ni...


Sangat bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan...tak tersenarai...Alhamdullilah dan terima kasih Allah


dan aku cuma ingin berkongsi apa yang aku lalui 31 tahun di bumi Allah ini...terasa hidup ini sangat barakah...


Teringat bila seorang sahabat menegur...yatie...barakath betul hidup awak...walaupun tak terpilih menunaikan haji tahun lepas...Allah bagi rezeki anak kat u....mmmm...aku sendiri pun tak terfikir...mmm...bukan senang nak dapat anak...walaupun aku dah ada anak...cuba tanya apa perasaan seorang isteri yang belum mengandung...walaupun disudut hatinya kata ok...hakikatnya...Allah saja yang tahu....


dan aku selalu perasan...bila aku baik-baik dengan orang especially kawan-kawan lama la....macam rakan-rakan sek rendah...ada yang meminta pertolongan bantuan kewangan...aku sekali aku bagi, 2 kali aku masih bagi..3 kali minta maaf....sebab aku terfikir...eh...takkan nak beli susu anak pun tak ada duit....tapi boleh pakai kereta...memang perlu di hari ini..tapi utamakan nafkah makan anak-anak...


tak kira la...nak buat bizness ke? ada jer......kerana duit persahabatan boleh musnah....adik beradik boleh putus...sebab bila kuasa duit menguasai kita...semua boleh binasa... dan bagaimana kita dapat lalui hidup dengan baik....berbuat baik la kepada ibubapa...solat kena jaga...aku pesan kat aku ok....dan berbuat baik lah dengan sesiapa sajer...tak semestinya kita buat baik dengan orang tu, orang tu akan balas kebaikan kita :)

Comments

rinie din said…
terima kasih. info yg berguna. sama2 ingat-mengingatkan
sama-sama...rinie..thanks for droping comment ;)

keep in touch!

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu