Jika kita nak berubah....

bila kita cari...kita akan jumpa....

It is not the big things that end up changing our life, but the little things. Most people believe they have to make huge changes and take massive action, but it often isn’t necessary.

Life goes on by itself without you having to force anything. Changes happen, good things happen, and bad things happen. It is not the outside that counts, but what you do with it inside. Some people thrive and are happy despite most circumstances, while others are miserable living in luxury. So give thanks to Allah SWT for all the blessings He has bestowed upon you.

InshaALLAH....

sesungguhnya...Jagalah Allah, nescaya engkau temukan dia di hadapanmu.kenali Allah ketika dlm lapang nescaya dia akan mengenalmu ketika dlm keadaan sempit.ketahui segala sesuatu yg luput drmu tdk akan menimpamu Dan sesuatu yg menimpamu tdk akan dpt luput drmu.ketahuilah kemenangan itu menyertai kesabaran, kelapangan itu menyertai kesempitan Dan kemudahan itu menyertai kesukaran.....

"Ya Allah, berilah aku petunjuk seperti org2 yg telah engkau beri petunjuk,berilah aku kesihatan seperti org2 yang telah engkau beri kesihatan,lindungilah aku spt org2 yg telah mendapatkan perlindungan-MU,berikanlah keberkatan kpdku mengenai rezeki yg telah engkau anugerahkan,peliharalah aku dari kejahatan yg telah engkau takdirkan, kerana sesungguhnya engkaulah yg dpt menetapkan segala sesuatu dan tidak ada yg berkuasa terhadap engkau.sesungguhnya tidak akan hina org yg engkau lindungi.Mahasuci Engkau,wahai tuhan kami yang maha tinggi.Amin"

Hakikatnya, kita dihidupkan tanpa diminta oleh kita sendiri,kita diciptakan dgn ihsan yang maha pencipta-petikan skrip kehidupan mukmin professional

Dalam pemberian rezeki Allah libatkan matahari,hujan,air,haiwan,tumbuhan dan semestinya manusia,misalnya, ada campur tangan makhluk lain yan menyampaikan rezeki daripada Allah itu kepada kita jadi jangan sesekali menyekat rezeki org lain yg melalui saluran kita, ianya sama menyekat rezeki Allah kepada orang lain.Ingat, kekadang kita hanya menjadi saluran..rezeki yg datang bukan utk kita ttp kita diuji utk memberikannya kpd org lain.Subhanallah!

‎"Allah mencipta setiap manusia untuk berjaya.Maha suci Allah, daripada mencipta manusia untuk gagal"

Kita adalah satu drpd jutaan sperma ayah yg terselamat utk bercantum dgn ovum ibu dlm satu perjalanan sejauh dari US ke jepun.merentasi lautan pasifik yg menjadikan seorang manusia dlm rahim.Kelahiran kita pun sudah membuktikan bahawa setiap kita adalah juara! weeeee...

Ilmu kita terbatas, ilmu allah maha luas.Tidak dapat kita jangkau hikmah takdir Allah yang tersirat.jika belum nampak kebaikannya masa kini, masa akan datang pasti terserlah jua.Sebagai hamba yang beradab, katakan begini:Ya Allah, Aku belum nampak lagi kebaikan takdir-MU kini tetapi aku pasti ketentuan-Mu pasti ada kebaikannya nanti

Imam Hasan Al Basri ( Abu Sa'id al-Hasan ibn Abi-Hasan Yasar al-Basri )

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, BUKAN bererti akulah yang TERBAIK dalam kalangan kamu, BUKAN juga yang PALING SOLEH dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui BATAS untuk diri sendiri, seandainya seseorang itu HANYA dapat menyampaikan DAKWAH apabila dia sempurna, nescaya TIDAK akan ADA PENDAKWAH, maka akan jadi sikitlah orang yang MEMBERI PERINGATAN."

Hidup ini adalah perubahan.mereka yg berubah dgn rela akan berjaya dan mereka yang berubah dgn terpaksa akan gagal...

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), (1)

Sehingga kamu masuk kubur. (2)

Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)! (3)

Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari kiamat)! (4)

Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui (apa yang kamu akan hadapi) dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat). (5)

(Ingatlah) demi sesungguhnya! Kamu akan melihat Neraka yang marak menjulang. (6)

Selepas itu, demi sesungguhnya! Kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)! (7)

Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)! (8)

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu