Nota hati seorang wanita (Episod 1)

MasyaAllah....hebat ilham Allah yang dikurniakan kepada saudara Ustaz Pahrol melalui nota hati seorang lelaki...sangat tersentuh....selok kejap (orang teranu kata...orang kL..syahdu and hiba teramat sangat..hati wanita ini sangat tersentuh bila baca buku Nota hati seorang lelaki)...kawan saya yang membacanya pun selok...eke2....suami saya juga membacanya..at least dapat la ilmunya...walaupun satu...ala lelaki dia ego lagi la suami kita...dia mana nak ngaku...kan....


Masih tergiang ditelinga ini...apabila aku mula memberi alasan untuk ke kedai dan menyakiti perasaan emak...pasti mak akan cakap..."nanti awak tahu la macamana jadi ibu...." kesian mak kesian gak kat aku bila aku ada anak tahu la macamana bila suh amik barang...asyik abang jer...tahu macam tu abang amik semua buku yang mommy ada tu....huhu...itu baru suruh pergi amik buku nota hati seorang lelaki la sebagai rujukan....Subhanallah...


What you give, You get back!


Seriously, saya tak dapat imagine bila Allah bagi ujian seorang ibu dapat 4 orang perempuan..suami pula ada kerenah sampai tak sedar diri...Ya Allah permudahkanlah hidup ibu ini....semoga kesengsaraan terhurai mudah.....Amin


Jeng-Jeng...Jenny pun siap kata dengan yatie...tak perlu nak uruskan kisah orang kita ada anak perempuan...dan saya tahu...apa aktitiviti saya ketika remaja...anak-anak adalah acuan kita...apa kisah-kisah hidup kita sebelum..itu la yang bakal menggugat perasaan kita....ala paling kuat yatie ni minat dengan orang ada la..tak ada la sampai nak tulis nama atas batu..eh-eh you olls ingat tak zaman kita dulu ada orang sanggup tulis nama kat lengan dengan nama boyfriend....Subhanallah...bersyukur Mak hantar sekolah agama!

Bercerita kisah zaman remaja dengan suami...dulu jenny and geng siap serang ni...sebab dikatakan kita menganggu BFF dorang..tak kemana pun..sampai kawan baik kita sina and nuur masa disekolah pulaukan kita...sebab malukan kita.....suami cakap huh...gengster sangat.....gengster dok gengster call orang malam-malam tu....Alhamdullilah Allah bagi kawan baik sekampung achik...achik t rasa masa ni t nangis pasal tu kut.....

Then kisah jenny and geng tu...dengar khabar berpecah belah...jenny tukar sekolah...masa gadis ni perasaan banyak memberontak masih lagi mencari diri....

Dan Allah bagi kawan baru pulak...sahabat penpal, ni cikgu pelatih la yang bagi alamat...excited giler..siap bertukar gambar bagi kepala...kakaka....asalnya kawan saya lain berhubung as penpal...tapi saya dan roslina la yang dapat balasan...excited wooo....happy la...mesti....dia budak pandai....dah la ramai peminat...boleh tengok la sekarang dekat FB...sekali dia letak picture.....MasyaAllah.....Wira Budiman Azizan...dia juga sebahagian yang mengajar kehidupan yatie nilai seorang lelaki :P

Actually yatie satu geng dgn mastura...so dapat la alamat yang cikgu bagi tu ...Perkampungan sungai isap...disebabkan tak dapat reply kitaorang ni kutuk sakan la...ni mesti orang asli...surat kita tak sampai padanya kut...kakaka.....tu yang sibuk try hantar surat tu...suka berkawan!

Yatie masih ingat yatie geng juga dengan senior siap cikgu 3 org tu gosip lagi.masa ni baik gak ngn ayie and d 'geng..masa kat sekolah menengah dulu closed dengan roslina juga nor syuhada mamat...(tak dapat jejak kasih lagi...)....kekal sekelas dengannya...dia juga baik...banyak pengalaman indah dengannya...kenangan lawak pun ada...terpijak tahi orang kat bus stop rumah jenny pun pernah...dengan roslina...lawak-lawak...ni yatie story ngan wanna...selok wanna ketawa....

Alkisahnya...pergi beli kek harijadi celebrate sama-sama dengan roslina...roslina lahir 13 april...saya ingat....dia walaupun gaduh ngan saya..dengan saya jugak dia datang....dia susah ke apa saya juga dia kawan...dia tak pernah story kehidupannya...dan saya juga takkan mengerti ketika itu......kini...dia semakin matured melalui kehidupan...semasa yatie nak ke mekah yatie call dia...yatie kata ada apa-apa nak kirim...yatie paling suka doanya...dia cakap doakan keberkatan hidupnya...Subhanallah

Bila dikenang majlis hari jadi ni..celebrate selepas berbuka puasa di bawah cahaya tanglung gitu!

Cerita kisah zaman gadis lagi....masa belajar dulu...saya suka tengok seorang lelaki ni...siap ajak along ni pergi airport...sebab nak jumpa si dia dah fly balik.....tapi tak pernah ada apa-apa hubungan..alaa...minat jer....syok sendiri eke-eke.

MasyaAllah...masa di Madinah saya jumpa rupa macam dia..sekali dengan mak ayahnya...Ianya berlalu...kita cuma suka...feeling seorang gadis....ala zaman budak pun...tengok kawan kita suka kita suka...itu la cinta monyet!

Tiada apa yang menarik...saya cuma seorang gadis biasa....apabila meniti umur 30 tahun...saya perlu mencari sesuatu....dan "Apabila Allah izinkan atau menentukan sesuatu itu terjadi kepada kita, pasti ada didikan yang Allah hendak berikan. Maha suci Allah daripada melakukan sesuatu dengan sia-sia atau tanpa sebab".-

Semoga kita semua terus bersangka baik dan terus berharap dengan Allah.


Alhamdullilah syukur kehadrat ilahi...semalam berbual dengan anak-anak yatie dan macam biasa anak perempuan yatie..dengan penuh feeling...mommy....akak orang pertama yang ajar solat mommy la...MasyaAllah!


Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,

"Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang soleh yang ditinggalkan, Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir di perjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya (ini berupa wakaf yang berkekalan untuknya)."

~ Hadith riwayat Ibnu Majah ~



Alhamdullillah kata anna..anaknya rajin solat berkat hadiah dan dorongan ketika datang rumah ko.....MasyaAllah...


InsyaAllah...

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu