Resipi begedil ikan ala kak zura

Alhamdullillah...Syukur kehadrat ilahi...mood memasak saya dah kembali....berkat jumpa mak wanna la ni....Syukur juga dapat kawan macam wanna selalu ingatkan...
Seyes...yatie tak pandai masak...tanya la kakak-kakak yatie tu...pandai makan jer...dari kecik-kecik mak masak, tak tengok pun mak...kakak...mana nak tengok ke dapur apa tah lagi...Alhamdullillah berkat kahwin dengan En Jamisal yang banyak menjadi sumber inspirasi...membuatkan saya rasa bersemangat nak dok rumah jer...eke2...jadi surirumah sepenuh masa., alhamdullillah dapat anak macam abang danish...kakak dan adam...lagi semangat nak jadi tukang hantar dorang g sekolah.....Hakikatnya tak payah nak berangan si yatie ooooiii...Allah masih inginkan yatie menuruskan kerjaya.....Alhamdullillah..semangat memasak kembali lagi...lagi-lagi nak update blog...nak story ngan u olls...lagi-lagi la ngan wanna...tak berhenti cakap mak wanna kata...eke2


Firs time buat begedil ni  banyak la tanya kak zura...so saya letak nama kak zura la utk resipi begedil ni....hik2


Bahan-bahan (7 biji saiz comel  as per dalam gambar...haha...maaf akaks lupa la...nak snap..) bahan-bahan kak zura lain...saya adjust skit....
7 ekor ikan selayang
2 ulas bawang merah – ditumbuk

1 ulas bawang putih – ditumbuk 
1 biji cili padi 
– ditumbuk 
1 sudu kecil cili boh kisar
1/2 sudu kecil lada hitam
Garam secukup rasa
Cara-cara


Bersihkan ikan dan ambil isinya sahaja. Tumbuk isi ikan sehingga hancur.Gaul isi ikan dengan semua bahan lain hingga sekata.Ambil sedikit adunan, bulatkan sebelum dileperkan. Buat sehingga habis adunan.
Panaskan minyak dan goreng begedil sehingga masak.   
Semasa membuat acuan...gunakan plastik dan minyak untuk jadikan begedil supaya tak melekat....ni tips dari makcik kemboja saya....eke2....dia story..kat kampung saya jual ni...tapi letak tepung sikit....Riba, Riba,Riba....katanya...pandai...dang-dang yatie cakap..saya nak makan sendiri.....
Hari ni makan berjemaah dengan kakak...bila nak habis baru ingat nak snap...ini hasilnya...

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu