Resipi Nasi briyani paling simple edisi mommy meera

Huh...hari ini saya berniaga sangat laris.....berniaga dengan anak-anak....dorang dah complain lama mommy tak masak...mana tak nyer...mak dia masuk spital...berehat........so hari ni...walaupun tak ada mood ke apa ke...rasa tak sihat ke...berusaha jugak masak untuk dorang..memang tak sia-sia.....
Ni Ayam masak merah...sajer jer letak yang habis eh...

Nasi briyani...suka kalau berniaga laku cam ni....
mmmm...Asalnya...saya nak buat nasi minyak...tak pun hujan panas...maklum ler be4 ni ada buat nasi hujan panas yang kelihatan macam nasi kerabu...nanti aku share...alkisah saya cuma guna berasa siam...so tak cun la jadinya...weekend hari tu...pergi la cari beras basmathi...actually beras ni buat nasi lemak pun sedap...so terjumpa la...Chef BOP resipi nasi briyani....angkat la satu...so hari ni...tercapai niat dorang makan nasi briyani + ayam merah dan acar.....simple2 jer omak buat...kalau ayah dia ada ni mesti jealous uuuuuu....
Acar pun buat sikit jer...apa yang ada....mmm...laku pulak...aku ngn anak dara la berebut...
Bahan-bahannya

Bawang merah
Bawang putih
Lobak
Chili
Nenas
Timun
Cuka
Air panas
gula garam secukupnya
Ayam Masak merah....

Actually..ni first time i masak ayam merah letak serai...anak2 cakap sedap...mmm...budak semua sedap eh....

bahan-bahannya dan caranya

8 ketul peha ayam..(part feberet anak-anak), saya goreng kekuningan dulu
10 ulas bawang merah dan 2 labu bawang besar sederhana
7 ulas bawang putih
Chili blend 1 sudu 1/2
halia sebesar ibu jari
serai 3 batang...yang kecik2 jer
(semua diatas blend dan tumis)
Kicap manis cap kipas udang 1/2 sodek
Garam dan Gula
air secukupnya
mmmm.....Cantik jer nasi briyani dia eh......so kalau korang nak cuba...boleh beli Chef Bop Nasi briyani...memang tak menyesal..aku pun buat simple je...tambah garam jer..kalau nak meriah...letak la kismis dan biji gajus...

Omak tak berapa nak kuat nak berdiri lama....so omak buat jer apa yang mampu...janji omak masak kat rumah.....so jangan tak cuba....senang peh jer!

Sorry...amik picture dari periuk jer..masa ni anak-anak tak balik sekolah lagi...hu,hu

Comments

Hafizah Mohamad said…
nasi beriani tu mmg meriah... sedapnyer...lagi satu fiza paling suka acar timun...makan ngan nasi beriani mmg perg la...he he he
kak fiza...simple dimple jer...keluarga kecik...makan waktu raya...huh...tguuuuu
Unknown said…
Di mana boleh saya beli paket nasi briyani ini?

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu