Apa Kau Rasa, Ku Rasa...

(Tips untuk ibu mengandung)

This is entry for Ibu mengandung ....takut-takut ke?...takut mengandung ehhh....best apa mengandung...dapat pahala besar...semua burung-burung dan haiwan juga malaikat mendoakan ibu mengandung ni....macam juga ibu menyusukan anaknya....

Sebab bila masuk 16 minggu...aku dah dapat rasa geli-geli dalam perut ku ni...apa kes main geli-geli pulak...baby dah gerak-gerak...ke aku rasa lambat gak gerak...ni mesti lemak kat perut tebal..tak tahu-tak tahu...aku je tahu...ha,ha tapi bile scan 3 bulan tu doktar tak boleh nak ambil gambar scam secara cantik selalu buat akrobatik....comel.... :)

Aku rasa sangat cepat semput bila umur 30an pregnant ni...so cepat-cepat kahwin adik2 and kakak kalau ada jodoh, mmm satu lagi...kahwin muda bagus sebab kita juga subur...dan pregnant kali ni membuat aku sekarang macam jalan sikit pun dah mengah...baru nak masuk second trimester (betul ke ni kalau 20 minggu?)

Aku rasa aku membesar dengan cepatnya...macam la baby aku dah sampai 1Kg....mak dia pulak dah naik 6Kg macamana tu....? ni kes mak dia selera besar sebab aku tak la complicated sangat macam tak boleh makan ke? aku cuma loya tekak jer....Loya selepas makan pun jadi nak muntah...bau orang busuk pun tak boleh..aku sendiri kalau rasa berpeluh aku nak muntah...so untuk aku sememangnya akan selalu membersihkan diri...mewangikan diri...dan kalau tak ada asam asim...bukannya masam..masin wei...tapi boleh la hilang payau...tak pun aku kena pergi beli buah, macam-macam buah sekali beli 10 hengget ko...KLCC kannnngggg...dan buah yang paling nikmat untuk aku mengandung kali ini adalah buah mangga muda...Ya Allah...boleh makan macam tu jer....tengok sikit gambarnya...malam ni aku letak eh...malam pun teringin mak oiiii...
ok dah letak....

Aku juga rasa...Urat-urat biru belakang lutut dah terkeluar...aku rasa ni kita panggil vena verikos...walaupun tidak kritikal tapi nak duduk antara 2 sujud sakit nya...so untuk mengurangkannya bila malam waktu tidur aku letak kaki atas bantal...sampai suami aku dah komplen...ishhh...orang lain 1 biji bantal dia 4 biji bantal semua nak....dia tak mengandung...orang lelaki mana tahu....tahu ...tahu buat mengandung...opss...dan satu lagi aku guna stokin..aku biasa pakai waktu malam jugak...stokin ni 1 set aku beli kat guardian rm150, panjangnya dari peha sampai tumit so stokin ni terbukak la...kat kaki....

Aku pun rasa sakit pinggang....aku rasa macam cepat sangat sakit pnggang, mengandung kali ni biasanya 7, 8 bulan baru la sakit...solutionnya...aku cuma letak minyak angin kat belakang atas tulang pelvis sikit....syco jer tu..... supaya rasa kebas-kebas gitu...so aku boleh tidur dengan baik...now aku plan nak pergi cari bantal bentuk U (mmm... tak ingat namanya apa...)tapi ianya bagus juga untuk breastfeeding nanti.....dah jumpa kat baby shop Hospital Tawakkal..tapi aku yang aku tengok tu macam baby punya harganya rm79.90....so aku kena pergi moms butik....kata para-para ibu mengandung harganya +-rm200...first time aku tengok bantal U (tak ingat namanya apa? ni dalam majalah mamapapa...so kira teruja jugak bila tengok macam je nak kata..." wowww..sangat comfortable...." ewah-ewah mommy ni....

Ohh...aku rasa juga...awal mengandung aku menjadi malas yang sangat.....tak suka la bau busuk....dari dapur...kan bila masak bau kan...dan aku rasa pantang tengok katil aku rasa nak tiduuuurrr jer.....

Apa lagi erk aku rasa,.....aku rasa aku mengandung anak lelaki sebab cirinya macam Abang Danish.....selera makan...sama...makan secara banyak..suka mengiring....ha,ha...gelak besar....tengok la body Abang Danish...abang aku kata pakai short pant macam anak tauke balak...pakai spek mata macam proffesor....he,he...sekarang bila scan baby macam nak sorok-sorok ajer....pemalu kut...tapi kan perangai aku sangat la sabar and cool gitu...itu perangai kakak tu....hahhhh...tak tau la nak rasa-rasa tang ni...aku doakan baby yang sihat waalfiat jer....dan yang pasti..rezeki baby ni sangat lah murah sebab early preggy hari tu, aku dapat offer saham petronas +-rm30k...aby dapat increment 80% dan aku tak tau dapat berapa ni increment...yang best semalam dalam lift ada orang bagi limau satu kotak......memang best... :)
...syukran...dan sangat berharap rezeki baby ni juga memberi seribu satu kerahmatan untuk keluarga kami....

mmmm....Aku rasa perangai anakku ni semua sama...manja-manja semua tapi boleh berdikari...sebab bila mengandung aku ada suka cium minyak angin daaaa.....rasa puas tau....buruk betul kan....ketiga-tiga preggy macam ni...dan aku sangat suka orang urut and belai aku...

Dan kini, kandungan aku berumur 20 minggu....ada ok ke kak F....?he,he...baca sajer jer meh la komen....Doakan semua selamat yer......kak F...ni la baby kita....

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu