Sekolah di Malaysia Tidak Selamat

Wooooosssshhh...Tajuk...ngeri ko.....

This is N3 geram ok...Geram sebab baru start sekolah anakku dah kena cuti sebab kena tolak aka buli or classroad bulism...mmm boleh pakai ke perkataan tu...tak per dah nama N3 geram ok...

Actually, kalau la korang yang hantar anak korang dalam keadaan sihat tiba-tiba balik sekolah dia telefon mengadu sakit...korang tergezuk tak.....terkejut la wei...padahal masa tu korang tengah lunch...walaupun ketika aku tengah makan...licin ok sebab aku teringain makan nasi goreng kerabu dengan ayam goreng :p

Serius...aku bengang la dengan budak kurang ajar...mau aku nak pergi patahkan tangan dia jugak...tapi nasib la aku boleh fikir waras...siapa la aku nak belasah dia ok...
Anggapla itu ujian kehidupan dalam membesarkan anak-anak.

Dalam pada tu ada la aku letak status FB yang ...
"anak lelaki saya hari ni sakit tangan akibat ditolak disekolah..katanya Dah 2 kali budak Thn 5 tu langgarnya dengan sengaja..terus dia rasa nak tukar Sek..bg saya..manjanya la anak aku ni..kat umah bukan main tp kalau tgn anakku peliuk ok lagi..kalau la betul patah..perlu ke aku memainkan peranan..mmm"
Perlu la wei aku kan mak anakku...tapi memang ****...edisi geram lagi....budak ni tak datang sekolah keesokkannya apa ke hell...korang fikir la sendiri.....

Geramkan...grrrr...(muka aku cool jer :P)

tapi aku ada la bengang dengan komen guru macam ni kata status tu....

"sebagai guru saya nasihatkan para ibu bapa yg ada masalah anak di buli minta anak sendiri tampil berjumpa guru.Latih anak menjadi berani melaporkan pada guru disiplin.ibu bapa tak boleh serang budak yang membuli tu di sekolah kerana salah di sisi (aku dah tolong edit d..i sisi) peraturan sekolah.Kadangkala murid yang suka membuli ini terdiri dari ibu bapa yg bercerai,suka mendera dan mereka kurang kasih sayang kerana ibu bapa yg sibuk.jangan menambah tekanan mereka kerana mereka akan jadi lebih agresif dan berdendam.Selalu nya mereka akan di bawa ke kaunseling terlebih dahulu.Biar sekolah yang selesaikan.Jangan buat tindakan sendiri.Guna saluran sekolah."

Tak ada maknanya dengan siapa dia tinggal dah 6 tahun pergi sekolah takkan la tak belajar tatasusila..tak guna la cikgu....opss terus menyalahkan guru yang mengajarnya selama 6 tahun....mmm...kalau dah berada dalam kelas yang last dan cikgu disiplin cakap baru saya minggu lepas kena rotan.....Korang fikirla sendiri....

Mujurlah kami pasangan suami isteri tidak mau la ambil tindakan yang boleh mengakibatkan budak ini boleh digantung sekolah...tapi aku masih lagi nak mencari peluang untuk berjumpa dengan murid tahun 5 ni...bersama guru-gura panel yang terlibat...supaya suatu hari nanti dia boleh menjadi seorang sahabat untuk anakku dan pelajar lain...rugi dik oii...jadi orang jahat....tapi satu lagi nak jugak jumpa mak ayah dia....saje nak luah perasaan...cant imagine yang setengah pelajar jadi mangsa buli sampai meninggal dunia...

Comments

susah nak ckp kan tie...tanya tak cikgu dia sebelum ni budak tu selalu buli org lain jugak ke? kalau ya, kenapa sampai darjah 5 tak boleh ubah lagi...cikgu kena main peranan awal, jgn sampai patang tgn anak orang baru nak kaunseling....tangan orang yg patah bukan tangan patung....kalau xcident or incident tu lain cerita kita anggap takdir, tapi kalau kes buli, susah lah mcm ni....
Cikgu cakap budak ni memang nakal...memang di akui oleh mak ayah dia semasa dorang datang bayar yuran...sometimes tak ley control bila diluar..kat rumah dia takut la dengan ayahnya...aku tak sure dia suka buli ke tak...sebab danish tak kenal dia...bila pergi sekolah...cikgu tanya kenapa dengan danish..selepas tu datang kawan budak tahun 5..bagitahu..izzat yang langgar cikgu...so cikgu bagitahu tak serik-serik lagi budak ni..baru sajer kena rotan...cikgu disiplin syorkan report polis...mmm...malu pulak guru besar sekolah...nanti..walaupun setahun baru anakku menimang ilmu disitu kita kena jaga jugak reputasi sekolah..sebab bukan sekolah bermasalah...murid tu sendiri...yang best cikgu disiplin ada share..budak ni penakut sebenarnya..saya pernah bawak pergi camp tinggal dalam hutan...menangis keseorangan..danish on d way nak hospital terus kata...action jer lebih tapi penakut...ada la modal...

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu