Today is Saturday!

Hari ni hari yang sihat...hari yang penuh semangat....hari yang rajin...hari yang cekap...mmmm...hari yang nak kemas umah sebenarnya....

Malam tadi dok layan blog sampai pukul 3 baru tidur...konon la nak tukar background design tapi selalu la problem (mmmm padahal failed...lama dah tinggal)....so guna jer la yang ready from blogger...

Actually, I just nak share what i have go through on saturday morning...pagi relaks-relaks....macam biasa encik suami mengerahkan anak-anak supaya bersiap pergi sekolah...(today sekolah ganti...aman kejap...untuk diriku yang bercadang untuk mengemas rumah...kalau diaorang selalu kena kerah jadi bibik tak profesional)

Encik suami menyidai kain...bila anak dah siap ..Encik suami menghantar dorang...aku bila encik suami tak ada ....mmmm.......macam nak lena jer balik....and memang buat-buat lena...hu,hu...

Bila balik Encik suami, aku layan sembang dengannya sambil dia tengok tennis online and baca baca news paper....dang dang habis...macam rasa nak pergi pasar rasanya kata Encik Suami...sebenarnya aku memang malas dowhhhh...takut bila jalan ...tak jadi kerja....tapi bila dia nak pergi pasar aku order bawang , timun, ayam, ikan, sayur....macam-macam la....then aku tanya...dia ingat tak?....dia jawab apa kata kalau awak ikut sekali...saya nak kemas rumah la...(macam la selerak sangat...)...nak tak nak ikut la sekali....

Habis jugak la RM250 untuk bahan mentah....biasanya aku memang tak keluar duit tapi hari ni macam la murah hati just bawak RM50...habis jugak....aku cakap dengan suami...eiiii...rasa mahalnya beli ikan skit jer 5 ekor ikan and 1kg lala.......dah RM48
(1 ikan bawal berangan nak masak percik, tak pun sweet sour,1 ekor ikan tongkol aka aya dah guna dah separuh buat singgang...berangan nak buat nasi lemak ikan aya...KL susah nak dapat,3 ekor ikan bawal putih, En suami teringin nak makan sup ikan, tak nak la dia rasa kempunan...maklum la bapak budak dan 1 kg LALA...anak-anak suka...no idea lagi...nampak macam goreng paprik jer tu)

dan kesudahan sembang mahal... terus Encik suami kata minyak naik semua la naik...tak adanya kerajaan nak pantau.....oh yer...semua terkena tempias akibat minyak...

oh yer, oh yer jugak, lupa nak share pagi tadi breakfast keropok lekor Bukit Tok Beng dengan air kopi jer...minta maaf Encik Suami juga sediakan...sweet kan...padahal Encik Suami dalam hati ala...bukan selalu sekali jer i buatkan..ha,ha...on behalf...betul jer....kalau dia prepare breakfast...terus nak masuk bilik...he,he).....now musim keropok Bukit Tok Beng lak Famous...full stop!

Balik pasar , Encik Suami mengambil tugas membersih ikan-ikan, udang dan sotong.......dan aku berkemas la.....nak patah gak lak pinggang ni...biasa anak-anak buat,,,thanks god for giving me a good KIDS like Danish and Batrisyia...walaupun awal cerita rasa aman kalau diorang tak ada...he,he....MAK gitu la..

Pukul 10 start, menyapu, mengelap...sapu minyak kat perabot kayu...Vacuum...bersih kipas aku mintak tolong cousinku yang tinggal sekali maklum la dia tinggi...amik peluang....hu,hu...so bila dia settle...sementara...aku sapu minyak ...siap la 2 biji kipas kat rumah ni....

Bila time aku vacuum...mmm sekali ternampak sawan-sawan lak kat syiling kapur..mmm....tak syok- tak syok...pergi cari pembersih...sapu lagi...dan semestinya kena vacuum balik....dah nak siap sampai kat luar..aku intai Encik suami kat dapur...mmm...dah siap dah menu yang aku request...siap ada deko gitu...dia buatkan sambal mangga...dan terung bakar...jom cuci mata kejap....TADAAAAA....Sambal mangga dengan salad tamur eh...betul ke salad tamur?
"Sedap bangat...air tangan suami weiii...he,he...masa dia nak buat ni dia tanya cili kecik ni pedas tak..pedas...berapa biji mangga En suami nak guna 2 biji...so guna 4 biji jer...just nice la...anak dara boleh la cicah jugak...."
"Yang macam goreng pisang tu...pisang tanpa tepung...ha,ha... Encik suami buat Terung Bakar...tak tau terung tu yang best or Encik suami buat sedap....manis lemak sebab encik suami sapukan minyak zaitun...sotong bakar tu dia buat ala2 tepayaki tu...yang putih kat sotong tu adalah telur sotong yang membuak-buak terkeluar...sayang nak potong takut hancur...telurnya...kuah singgang masa ni dalam periuk lagi..."

Opppss...Sotong Bakar tu Encik suami buatkan untuk anak-anak dia untuk makan tengahari nanti...then aku pulak bila siap kemas kena la masak kuah singgang yang En Suami nak...dan masak nasi jugak....apa lagi cekebung la aku pergi mandi dulu dah tadi berdebu (macam nak terjun sungai pulak eh)...bertukar pulak tugas suami dangan aku kan...begitu la...Sang suami tak minat kemas...si isteri kena tolong kemaskan...dan bila si isteri sangat la tak suka part bersih ikan ni...si suami la take charge....almost 10 years semuanya berlaku...itupun kalau Encik Suami ada kat rumah...ringan sikit kerja-kerja aku erk...sesangat...tak tau la kalau aku tak bersyukur lagi...begini la rumah tangga kami...

Apabila Encik Suami pergi amik anak...dia pergi solat kat masjid near to my kids school...aku pun dah siap masak tunggu dorang balik untuk hidangkan makan tengahari...

Now, aku sedang mengupdate blog..Encik Suami dah layan mimpi-mimpi indah...ZZZZZzzzzzZZzzzz...kroh2 dooohhh...he,he...

Aku...aku nak pergi solat zohor jap eh...See you all later...Pye, pye...petang nanti, selepas asar nak pergi IKANO pulak...belikan Aquarium and ikan untuk anak-anak pulak...nanti story mory lagi k....
Thanks friend for reading...You make my day :)

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu