Panduan untuk ke Saigon, Ho Chi Minh-Vietnam


Actually ini adalah hasil aku dok browse kat internet, may be you olls boleh refer jugak...
Trip untuk kali ini adalah kali kedua, sebelum ni aku just follow my friend...single mingle gitu...kali ni...single mingle jugak tapi with my lovely hubby...terus jer nak berangan...konon-konon nak honeymon sekali boleh...mesti la boleh dah nama suami...tapi kan..trip ada orang ketiga la...tadaaa..budak kecik dalam perut weeee....


Yang ni penting nihhhh...lapar kalau tak ada...dulu masa 1st time pergi boleh dikatakan all day trip asyik pergi makan kat Halal Saigon...best jugak...harga pun best....ngeh2...

so next trip ni...berangan nak try semua kedai..kalau aby nak pergi...tok laks aku ni...bombay aka mamaks ni dia kureng.....

Halal Food/Restaurant

D’nyonya -Tauke Malaysian...ada restoran kat malaysia 2, Australia 1
Halal Saigon -Tauke orang Malaysia-Dr juga pemilik Bombay
VN Halal- dekat dengan Benthan Market
Panshah
Bombay
4 season-Best jugak....


yang best aku jumpa jugak yang ada delivery...class gtu....kalau malas kita call jer la kan...

cth:-
1 set ayam masak kicap + nasi putih + sayur = USD3
1 nasik goreng seafood or Mee Goreng Seafood = USD 3
1 nasik putih ngan Seafood Tom Yam soup= USD3
1 nasik goreng ngan ayam goreng =USD3
1 nasik putih, ikan sembal ngan sayur USD3
1 nasik putih ngan kari ayam or kari ikan USD4
Tel: +849 03399248 - telephone Mohd. Aly +841218747096

not bad...kan... tak pernah cuba tapi brother Zul yang pergi sekali tu cuba...ok gak katanya...

SAPHIRA , macam ustazah gak jual macam-macam . Kalau nak kerumahnya dimana dia kata ada kilang sendiri le , as per forum....

ni alamatnya :111/21 HUYNH VAN BANH ST., WARD 17, PHU NHUAN DIST .,
HCMC RUMAH NO : ( 08) 384 49729H/p : 0121 7841165

Promo kedai Samsuddin lak....kira murahlah dari makan kat VN halal tu...
ni alamat dan no phone dia....call jer...bila nak order cakap melayu jer...
Delivery Hotline Tel: 84.8.6271-7494Fax: 84.8.3920-7905Mobile: 0908-150-110 or 0903 399 430Add: 445 Le Hong Phong st,Ward.2, Dist. 10, Ho Chi Minh City, Viet Nam.

Ustazah Basiroh, ramai orang melayu amik barang kat sini....

kalau tempat shopping....semestinya...

SHOPPING

Ben thant market

Hong Kong Market


Russian Market (sebelah kedai buku Fahasa)

Butik Minh

Saigon Square

tapi aku cam risau jer...tak dapat nak jalan banyak takut kedai tutup awal...sebab dorang chinese new year sakan....tadi pun aku chatting dengan amoi saigon dia kata dia nak balik kampung dah 29 Jan ni..kedai pun tutup...so kalau sempat jumpa 28 Jan la...
tapi tak sebenarnya...drg tutp kedai 2 hari sebelum chinese new year...dan buka selepas 1 mgu...kalau pergi waktu ni sangat happening...sebelum chinese new year la...
berangan nak beli beg

orang kata boleh beli original deuter dari kedai berikut "u best collection"
shop51 bui vien st., dist.1

tak sure la hubby nak tak...aku tengok beg laptop dia dah la free dari company exxon punya...luncai banar dah...aku tak mampu nak bagi hadiah yang mahal-mahal...biasanya kalau aku beli hadiah mesti yang ada diskaun....kwang-kwang...birthday aby pun dah dekat....

ala dekat benthan pun ada...cuma satu kedai jer yang jual...

Nak cari jugak beg Brand Crumpler (Beg untuk camera DSLR aby...harganya rm50...estimated...) walaupun dia bukan fanatik...tapi tak pe dah dapat DSLR free siapa nak bagi eh.....Kipling tak sure...orang kata boleh beli...bagi la kat anak...cousin aku cakap.....

oh kalau flight...pilihan aku airasia.com...murah beb...kali ni aku cuma dapat -+rm 500 pergi balik bersama suami...aka 2 orang la return...
Kalau Encik suami kerja dengan MAS ok la...ada jugak diskaun...kwang2...sebab ada kakak yang pernah aku jumpa kat saigon...kerja kat kuantan jugak tinggal dekat rumah makcik aku tu....mmmm....details...pergi balik hari tuuuuuu.....kayap-kayap...he,he

Others you all boleh search kat sini...
Mas,airasia.com, firefly.com, tigerairways, fly12go.com

Perlu ke tour guide erk.....its depend kalau suami aku nak aku pun ON sebab makan minum, jalan and tempat tinggal di tanggung oleh suami....aku macam biasa kalau nak shopping sendiri mau fikir...

Tour guide
Pak Yaya (Nguyen Thanh Gia Tel: +841223782053 or 01223782053
email: [url=mailto:yayya61963@yahoo.com]yayya61963@yahoo.com[/url])

Others kalau nak join tour leh book kat hotel or sinh travel or [url=http://www.deltaadventuretours.com]www.deltaadventuretours.com[/url]
Ms Ha HP: +84 905801329

ni email addnye : sgnkimcafe@deltaadventuretours.com
Ha (Ms.)
HP: (84)905801329
----------------------------------
Delta Adventure Tours
Add: 267 De Tham St. District 1 HCMC
Tel: (84) 39.202.112 - 39.202.107
Email: sgnkimcafe@deltaadventuretours.com
Website: http://www.deltaadventuretours.com/

Pak Aziz- +84903159610

Lain-lain...kita pergi berendet la...takkan berendet kat hotel jer....maklum la honeymoon balik-balik kat hotel jugak....kwang-kwang....opss sensored!!!

Jalan – jalan

Chu Chi tunnel
Mekong River (dalam RM30 hengget la....)
Notre Dame cathedral rasanya pejabat pos ni...hari tu aku lalu jer....
nak pergi Hard Rock Cafe (T’shirt)...

Tapi aku tak rekemen ko amik tourist guide...koorang pergi jer dekat Sinh Cafe pr Sinh Tourist...lebih murah...

Aku just prefer hotel murah jer...sebab nak tidur jer kan...tapi tak sure maner satu...kira walk in jer ler...hopefully ada la kosong....yang ni semua dekat dengan Banthant Market kut...dulu first time pergi dok hotel mahal...hu,hu...

Antara list of hotel Rate yang berharga USD25...kalau convert lebih kurang RM80/=

Hoang Phuang Hotel
Tan Hai Long
Tan Hoe Ngoc
Thanh long Tan (thanlongtanhotel.com)


untuk teksi ...kawan-kawan pesan...dekat forum pun aku ada baca...pilihlah in the list...supaya tidak tertipu....

Vinasun
Mailinh
(airport ke hotel VN120/USD 5 or USD10 tu kira accepted la....)

Adios....kalau ada good info....share-share ler...he,he

Comments

bestnya tie nak pegi viet lagi....aku duk tan hoe ngoc hotel, belakang ben thant market...hotel bersih giler..tapi kecik la bilik...ada bilik lagi besr tapi aku tak ambik pun...try lah....
no hal de..janji boleh walk in...dulu de booking dulu yer?

Bila nak organize p vietnam...ni tau kat along mesti kata x ajak dia...

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu