Resipi kuih tart puding jagung


mmmm...yummy..it's so delicious :)

Semalam..tak tau nak nak apa..tapi tekak nak makan puding jagung....dalam masa yang sama teringin nak buat tart...so priority tekak puding jagung....jadi la tart puding jagung...

My hubby memang kureng dengan kuih tart tart ni....bila dia ada selalu tanya..kita buat kuih tart nak...mmmmm...jebek jer dia..tanda tak suka....so sepanjang dia kat umah..tak pernah la nak godek kuih tart ni....tapi mujur la anak-anak suka...sampai cakap..my ni pandai masak kita buka restaurant nak...mana boleh...mommy kerja...kita buka stall...depan rumah pun ok...tak boleh nanti challenge nanu..(makcik sebelah rumah)

Biasanya...kuih tart kalau aku pergi rumah kakak kat putrajaya..time dia buat..pernah la aku tulung....tulung makan...kakaka..tulung la apa yang patutkan....

Kakakku tu pernah share resipi nak buat crust or shell tu..tapi mana ntah aku letak....
Then bila melawat umah feberetku kak Ita..g raya bebaru ni...ha,ha, jangan salah sangka...secara alam maya jer...

Suka jer aku try-try...wahhh...sangat terbaeekkkk ok..tak senang rapuh...and memang best cuma aku buat acuan dalam acuan yang besar dan bawah tu agak tebal sikit....so kena practice lagi for make perfect....

Jom kita jenguk apa-apa bahan crustnya;

Sumber Kak ita

170gm marjerin atau butter
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart

Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.

Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
Crust atau shell ni kita boleh sediakan awal. Simpan dalam bekas kedap udara dan ia tahan lama. Tunggu Crust atau shell benar2 sejuk sebelum kita letakkan filling dan cheese.

Untuk puding jagung,

  • 1 cawan tepung kastad
  • 1 tin jagung manis (creamer punya)
  • 3/4 cawan gula
  • 3 cawan air
  • 1 cawan susu cair

Cara-caranya

  1. Panaskan air gula dulu,masukkan jagung, susu dan air.then barula tepung kastart yang dah dikacau dengan air.
  2. Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
  3. Angkat dan sejukkan then masukkan dalam piping beg, piping kat atas kulit tart tadi...lebih tu letak lah kat loyang. (dah nak makan puding jagung sangat kannnnn...hik2)

Tata...jumpa lagi..arggghhh....saya ada 6 hari lagi duk kat rumah.....saya nak kerja..sebab saya nak duit....tapi saya sayang nak tinggal budak adam tu....


Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu