26 Jamadilakhir...Alhamdullilah

Deareast my lovely wanna,

This is apparently a big deal, or so says everyone around me, and I am feeling a lot of pressure to celebrate it...hamboi-hamboi cakap org putih pulak eh.....

Hari ni ada kezutan...pagi ni I got interview...semoga dipermudahkan...Ini la penentu masa untuk jadi jutawan Akhirat....dan antara doa dimekah...mmmm...rasa nak nangis..memang nangis pun....tak per kita lepaskan...first time aku rasa suami aku bagi kelepasan, semestinya dia restu...dulu...masa pergi interview utk job di turkmenistan...lakiku dah termenung letak tangan kat atas dahi....tapi lintasan hati...saya pun sayang...nak tinggal semua..masa tu giler rete lagi...mmm...duniawi betul...

Alhamdullilahh wanna...Alhamdullilah...semalam masa yatie receive sms wanna...yatie rasa..Allah takkan tipu kita..manusia saja yang suka tipu kita....

Yang kelakar wanna..smlm terasa sedih sebab aku nak pergi europe dengan kawan-kawan on october...macam pengalaman kita nak g bandung...sama jer keputusan...rasa down....macam budak-budak...buruk benor...menangisnya....tapi aku switch doaku..Ya Allah, kurniakanlah kasih sayangmu kepada suami, berikanlah dia rezeki yang melimpah ruah supaya satu hari nanti dia sendiri yang akan mengajak saya dan anak-anak....rasa nak tersenyum pun ada....padahal baru jer suami ajak p bali...

Wanna, keputusan untuk hari ni banyak memberi ruang kepada anak-anak. Alhamdullilah Allah memberi kasih sayang ketabahan seorang ibu kepada anak-anak...

Satu hari dulu, yatie pernah diduga, ketika yatie ingin membuat keputusan selepas SPM, memilih Institut Teknologi Petroleum Petronas Atau Universiti...teringat kata-kata seorang ayah...ko tengok sepupu engko tu...dorang semua bukannya mak ayah ada duit...dorang berusaha nak masuk U, masa tu yatie rasa sangat down...manakan tidak...arwah mak terlantar sakit...semasa menunggu SPM saya la satu-satunya anak yang belum ada tanggungjawab...so masa tu yatie banyak membantu menjaga arwah mak...mandikan dia...cuci muntah dia...temankan dia buang air besar....bagaikan menjaga seorang bayi...

Dan semasa yatie di Instep, waktu cuti semester, di umur 56 tahun pada tarikh 19/9/1998...mak dijemput Allah....mak menghabiskan nafasnya ditangan yatie....

Masa terus berlalu ....ujian pasti datang...Alhamdullilah..Rezeki yang Allah bagi tidak dapat dihitung...

Wanna...ayah cakap yatie memang seorang anak yang tabah, kalau dia nakkan sesuatu dia sanggup berkorban...iyer...suatu hari selepas mendapat anak ke 2, dalam pantang lagi...cakap dengan suami...by saya nak sambung belajar...I want something...demi anak2...sebab ayah selalu cakap..anak mesti bangga kalau mak ayah berjaya...tapi yatie tak pernah terfikir...cuma ianya secara tak sedar...masa mak wanna datang jemput wanna dengan kereta...ayah jemput dengan motor...saya nak ayah kaya!

Alhamdullilah...4 tahun lepas yatie graduate sambil ditemani suami...actually teringin nak sambung master, sampaikan kawan dah ajak...tapi...dalam masa yang sama...saya nak jaga anak...now just berdoa..Ya Allah, lembutkanlah hati suami supaya ingin menyambung pelajaran...at least kat luar negara...dapat la kita buat part-time juga....yatie doakan wanna berjaya dunia dan akhirat...

Saya tahu, situasi yang saya hadapi sekarang sama...saya terpaksa berkorban kerjaya demi anak-anak...
yatie perlukan duit sendiri untuk kerja-kerja amal...yatie perlu duit untuk bantu suami yatie....yatie nak kaya!
dan doa anak-anak utk yatie masa ke mekah...mommy doakan kita kaya yer....MasyaAllah...sama dengan aku masa kecik....

Hidup perlu diteruskan...setiap orang pasti melalui apa yang kita rasa...arwah mak cakap...aku ni makan garam dulu darimu...boleh pulak aku cakap...mak ni apa la makan garam....dah le masin...boleh darah tinggi... aku pasti..aku membuat mak tersenyum...

Masam, manis, pahit, tawar...terlalu muda nak lalui...itu la ujian...bagaimana rasullulah kita...?hidup berdikari dari seorang kanak-kanak....orang yang hebat pasti hebat ujiannya...Subhanallah

Alhamdullilah, pada umur 33 tahun ni juga yatie diberi anugerah 3 orang nak-anak yang sihat dan comel....tak terhitung nikmatnya...manakan tidak anak sulung lelaki yatie bersama-sama berjemaah ke masjid bersama ayahnya...Allahuakbar...

Tiada hadiah yang paling mahal pernah yatie dapat dari suami...kami bangun 1/3 malam dan sama-sama menunaikan solat malam...kemudian bersahur bersama dan mendengar lagu ini......



"So meaningful....Thanks for my lovely Jamisal Salleh, Amirul Danish , Princess Cinderela ,Adam darwisy...
"Ya Allah, Yang Maha besar, berikanlah kasih sayang kami seperti hamba-hambamu soleh, jauhilah kami dari api neraka, berikanlah kami syurga tanpa dihisab, permudahkanlahh kehidupan kaum muslimin dan musliman, Amin

Comments

Wanna said…
Org yg hebat, hebat ujiannya... Hmm.. bagi org yg beriman, ujian tu semua dilalui dgn mudah..mcm xdok mende. Org hok xdok iman ni, menggelabah aje dok tentu psl, siap bunuh diri lagi... Semua org nak jadi org hebat di dunia tapi tidak di akhirat. But, org yg termasuk dlm golongan terpilih, Insya Allah akan jadi org yg hebat di sisi Allah pada hari akhirat nanti... Jom, kita sama2 jadi org yg terpilih tu... 1st step, bulan Rejab beribadat semampu boleh. Mung tau Tie, 1st time aku pose dgn laki aku hari ni... Alhamdulillah..
best kan...insyaAllah...ada kisah zaman nabi...sahabat bertanya, ya Rasullulah kenapa orang ni solat masi mencuri...insyaAllah suatu ari nanti solatnya akan mengubah tabiatnya... :), aku suka!

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu