Ciri-ciri suami yang ohsem bak kata Ustaz Azhar Idrus.


Ha,ha wak kelakor sokmo ustaz Azhar...tapi sama la ciri-ciri ohsem suami I, Alhamdullilah...

1. Solat fardhu cukup 5 waktu. (ha, ni nok cerita, masa kita nak kahwin dulu...boleh tahan la ayah dok berapa nok beri...bukan apa ayah kata, kita dok kenal mak ayah dia dah la dia orang jauh....orang obersea....jadi bila aku bawak g rumah kak zura...masyaAllah kak zura la tolong rekemen....dia sembahyang ayohhhh...chewah....tapi wanna..hubby ku kata ....tut...ada kisahnya nanti....)

2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa,
boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau.
(Alhamdullilah...semalam aku baru beri lagu dealova...ho beri doh nafkah zahir....lembek tekokkk lalu la aku....)

3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. Sebaik-baiknya kereta, sebab nanti nak bawa isteri yang mengandung ke klinik setiap bulan.(Alhamdulilah, dulu tak dok pun kereta wanna...tapi masa mengandung tu dia hantar kat bus stop...kita naik teksi jer....tapi bila ada anak dia baru beli kereta...rezeki anak insyaAllah...sekarang dah berlebih-lebih kereta...boleh bagi ayah lagi...Alhamdullilah)

4. Lulus ujian fardhu ‘ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul,apatah lagi mandi-mandi yang lain. (Ni aku interview ni...eh mesti la lulus..aku pun tengok...Alhamdullilah...dia tak payah susah-susah...orang rumah dia sekolah agama...memang bagus la ...eke2...siapa yang nak puji kita kan...)

5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat “Alif Ba’ Ta’” sampai Surah “Iqra’ Bismirabbikallazi Khalaq.” (alhamdullilah...dok tamat pun dia ngaji...tapi kalau baca yasin setiap hari khamis malam jumaat tu...memang pass la...thats y dia senyap jer bila geng2 what's up ajak g futsal...eke2, dia pulok cadang tukar date)

6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Takdelah sampai menipu kata nak pergi Mydin tapi pergi mengorat jiran taman sebelah.(ni aku kena fikir berulang-ulang ia ke dok....tapi dok pernah la dia ngorat jiran sebelah...ewah...ia biasa ngorat orang gemok-gemok jer...kakaka, sebab malam tadi bila tengok berita perempuan kena tipu kat mat salleh tu dia kutuk sakan...memang la...doh gemok...tu yang melayan...dok laku...laki aku kata...padahal bni ia gemok gok...lagi la kalau dia kenal masa zaman aku sekolah menengah...dok kenal dia...kakaka...)

7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk.(hok ni dok ayoh nak kata la romantik sokmo....nak sedondong sokmo....aku kena improve lagi at least menutut aurat sepenuhnya...)

8. Gedik joget-joget pun depan bini dan anak-anak je. Depan orang lain sopan santun gitu.(mmm...laki aku la tu...dok dia jugok..aku pun gtu gok...dari kecik la aku peel gtu...sapa arwah mok aku kata...ho, lawa sangat la joget gtu...sampai kalau aku pakai seluor katok..nampok betis...mak aku kata pa...ce tgok gok betis tu...macam tiang jamban....mmm...boss aku dok suka tu...puji sokmo...yatie, I suka la body seksi macam u...dalam dunia aku pernah jpa, dia la puji aku..thats y aku kata dia baik...boleh dok gtu...kakaka, laki aku???masa zaman kejahiliah...my, awak nampak macam anak dara...?koho dok sedor diri....dulu2...hik2

9. Jenis tak cemburu buta sangat. Cemburu macam ni ok, “Ehemm..ramainya kawan laki kat opis.. Jangan sampai lupa abang taw" (yang ni...aku pun pelik...aku nok g mana beri belaka...beri pitis pulok dok tahan ni...tapi kalau ada orang laki nok ngn isteri dia yang perasan cun ni...dia siap kata ngn kata dengan lelaki tu...ko ni ingat aku dayus nak bagi bini aku kat ko???? alamak.....siapa tak sayang bini oiiiii.....
tau tak per.

10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD.
(mmmm...SPM jer laki kita....kalau ada orang lain nok...cari orang lain la...laki kita belajar rendah jer.....)
 
11. Kalau dia jenis diam tak delah sampai orang kata tak bergaul dengan manusia lain. Kalau dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata-ngata orang lain.
(paling hebat gossip...cerita pasal family jer la....eke2)

12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi juga dalam sehari tu 2 kali sekurang-kurangnya Maghrib dan Isyak.
(fuhhhh...ni meme nok puji...subuh pun dimasjid...MasyaAllah)

13. Walaupun tak kerap ke kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. Jika ada kuliah di masjid muka dialah ada di antara orang-orang kampung.(sampai ke aku pun kena dengar dalam kereta...eke2..MasyaAllah)

14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi.(Baik dia...sampai masa aku dalam bilik nok beloh perut pun dia tunggu....)masa nok beranok...eke2

15. Jenis senyum sokmo.(bukan senyum sajer...base berahi suka...dia ni pendengar yang setia juga)

16. Tak tengok sangat awek cuns, duk tengok bini dia je walaupn bini dia tak cuns (Tak cun tak pe, boleh tutup lampu, ni ustaz azhar kata)---mmmm...aku memang dok cun...tapi aku selalu pilihan suami aku....)

Ho dok sayang lagi...mmmm...dok tahu...la, mesti sayang...kalau aku tahu orang nak burukkan dia aku la akan pergi FIRE,FIRE,FIRE
Ayah aku pesan...doh bakper kita bodo sangat nok v laki kita ke orang...kakaka
Nikmat mana yang mahu didustakan...dikala beribu-ribu orang berdoa untuk memohon jodoh...aku dah temui ketika berumur 22 tahun..ALHAMDULLILAH....opss laki aku kahwin umur 22 tahun jugak...dengan aku la tu....so sweet!

Comments

Wanna said…
Ha ha kelako, kelako... Aku terima seadanya laki aku Tie, w/pun dia xde ciri2 yg Ustaz Azhar Idrus nak tu... Insya Allah, berkat doa dia akan jadi suami spt yg aku nak. Kalu x jadi spt yg aku nak pun xpe, janji.. dia boleh jadi suami yg soleh. Amiiinnnn...
betul wanna..Berdoa la nescaya aku akan perkenankan...Allah takkan tipu :)...aku sendiri baca pun nak selok...kakaka

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu