Cerita setahun yang takkan habis...(episod 1)


Segala nikmat yang ada kepada kamu, maka adalah daripada Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesusahan maka kepada-Nyalah kamu meminta pertolongan (An-Nahl 16:53)


Alhamdullilahh masa ni baru sampai n landing kat Jeddah airport

Boleh tak nak perasan..walaupun masa ni 8 jam punya travel...tapi rupa saya berseri2 haha...itu la saya..kalau arwah mak saya cakap..GONG (orang teranu kata)..tak nak kalah dgn orang..tapi boss saya kata itu high self esteem..saya suka la boss saya tu...huhu

Alhamdullilah...begitu la..bermula dengan rasa...akhirnya saya sampai disini ..MAkkah mukkaramah

Pesan dengan diri sendiri doa antara lintasan, rasa juga bisikan hati....jangan sombong untuk berdoa dan teruskan berdoa....insyaAllah

Boleh dikatakan tiap-tiap minggu ada je kekawan yang nak pergi umrah...call...n tanya...saya sangat jujur...dan saya bercerita apa yang saya rasa....

Saya akan terus berdoa.InsyaAllah

Masa baru-baru sampai tak la rasa gementar lagi..masa ni rasa sangat bersyukur...rasa sedih sebab terpilih menjadi tetamu...bayangkan saya membuat pendaftaran utk suami dan saya tapi dengan izinnya...saya yang sampai dulu...MasyaAllah...dan pernah pulak terlintas nak pergi dengan kak yah..dan saya pergi bersamanya.mahram saya.

"Bila wanna tya..eh ko sedih tak? masa sebut LABAIK ALLAHUMMA LABAIK. Labbaika Allahumma labbaika. Labbaika la syarika laka labbaika. Innal hamda wanni'mata laka wal mulka....

Mesti la... wanna cakap dia nasib baik duduk sebelah orang tua...(maaf saya tidak diberi details siapakah orang tua itu)hikhik

Dan yatie rasanya menangis sampai basah baju telekung tu...tak tau nak cakap...tapi sangat mengisafi...sangat bersyukur dangan nikmat yang Allah bagi....tapi yatie rasa tak ada orang la sebelah yatie...
masa tu memang doa sangat-sangat...Ya Allah..HambaMu telah datang menyambut panggilanMu, Ya Tuhan, ... Ya Allah, di negeri ini negeriMu dan rumah ini rumahMu, aku datang memohon rahmatMu....memang selok2...sekarang ni pun rasa nak nangis......

Lagi la schedule yatie datang ni sepatutnya dah period...dan masih sungguh2 doa supaya Allah bagi peluang pergi buat tawaf...masa ni dah naik bas ke makkah dari jeddah...niat miqat dalam flight :)
 Excited first time naik Saudi Arabian Airlines, Recomended!

Dalam flight tu pun dah doa...sebab tak tahu duduk sebilik ngn siapa?lagila kak yah dia sebilik 4 orang dengan suaminya dan 2 anaknya...jadi terpandanglah seorang budak yang baik pekerti...terus berkata...Ya Allah, semoga dia menjadi teman sebilik saya....dalam hati jer...sebab dalam flight asyik tgok dia buka mengaji alquran jer...MasyaAllah

Sampai di hotel, nama saya dipanggil.MasyaAllah, Subhanallah, Alhamdullilah, Allah maha mendengar...saya dapat tinggal sebilik dengan orang yang saya nak! rasa nak nangis lagi.....

Cukup Allah yang maha mengetahui...apa yang kita tidak ketahui...

Malam tu, we olls akan pergi membuat tawaf yang pertama, diikuti saei....Tetiba rasa takut sangat....sekejap2 saya rasa nak ke toilet...sekejap2 saya rasa sakit perut...sekejap2 saya rasa nak kentut...Haip jangan suka...korang ingat korang tak ada dosa ke?nanti u oll pun mesti rasa, ala macam kita nak buat presentation tu.kencut perut! tak pun kalau korang dah buat dosa ngn mak korang macamana rasa..tak nak balik rumah kan....hik,hik..sebab kita banyak dosa...wanna pun rasa tau....

Dan yatie akui yatie banyak dosa...dosa ngn mak ayah...dosa ngn suami...dosa ngn anak2...dengan orang...macam-macam la...terutama dosa dengan Allah!

Alhamdullilah semuanya dipermudahkan...Saya nampak kaabah ok!terima kasih mak ayah, suami, anak..kawan2 yang mendoakannya.

Ok berbalik pada yang rasa sakit perut nak kentut tu ..yatie pun tanya la...ngn kakak...kat masjidilharam boleh amik wudhuk...dang2 kakak cakap "eh mu ingat sini macam kg kita ke?"owoh...kecik hati sungguh...dia dok tahu apa kita rasa...nak kentut la...nak berak la...haha...tapi yatie terus cakap Alhamdullilah...redha tu ujian kita...senyap ok!

Dengan Ilham Allah, yatie terus berdoa...Ya Allah permudahkan umrah pertamaku...jauhilah aku dari sakit perut, rasa nak kentut dan segala perasaan yang meragukan.Amin (sambil gosok2 perut...)

Alhamdullilah, dengan izin Allah...memang tak ada nak g toilet, nak kentut, dan tak ingat apa2..kecuali nak beribadat kepada Allah....selama 3 jam...Allah permudahkan segalanya ;)

mmmm...kena stop dulu, dah pukul 2.48 pg...alangkah bagusnya kalau saya boleh solat malam dan berdoa 1/3 malam...ini cerita setahun, boleh jadi bertahun-bertahun sebelum nak pergi Haji pulak...besok nak bangun solat subuh...nanti kita sambung k :)

Comments

Tie, cepat2sambung story ye...x puas baca sikit sangat....
Wanna said…
Aku pun rasa nak namgis baca artikel ni, sbb teringat masa pi Mekah dulu... Semoga Allah makbulkan doa kita untuk dtg ke Mekah lagi menunaikan umrah/ haji... Amin
InsyaAllah de, t dok sabar gok nok cerita..kalau blog ni boleh record, kakaka

Wanna, InsyaAllah...orang yang melalui dia yang akan rasa...aku tumpang sedih gok...eke2

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu