Resipi Umai Oboi-Oboi ala Daddy Danish

Hi U Olls...apa khabar? Hari ini mommy nak update pasal makan-makan dan masak-masak gitu...

Yesterday, my sister in law from kuching ada datang...tak bermalam pun...cuma drop by before dia nak pergi ke Taiping.....ada la bawak fresh oboi-oboi, asam payak (orang terengganu panggil buah kelubi) kelubi ni pun fresh...bukan yang jeruk punya

.....mmmm....Tetiba aku pun pergi hantar..walaupun dalam perjalanan tu...tidooo ajer sepanjang jalan...mommy penat....kerja berterusan...balik agak lambat....eh..dah la cerita pasal kerja tuuu...orang nak belajar buat umai oboi-oboi ni...makanan traditional Sarawak ni...

Jom kita layan...Bahan-bahannya
Ni buah Asam Payak aka Buah kelubi dah separuh dah...sebab lupa nak amik before guna...mesti mau fresh...tak nak yang jeruk punya kat semenanjung ni tak pernah aku jumpa yang fresh.......(aku pun cuba makan...masam nak mampus...tak tetahan...bila encik suami tanya...best my kan...aha...best...terus aku rasa nak baling jer...masam wei....
Ha...ni oboi-oboi yang sedang direndam....obor-obor ni...kalau orang terengganu panggil apai-apai....masa kecik-kecik kalau jumpa tepi pantai takut nak sentuh...orang tua kata gatal...sekali aku pergi sarawak...dorang makan pulak...aku bila dah kahwin orang kuching...mmmm....pandai-pandai la kan....belajar cara orang sana......
Ala...dulu pun masa zaman belajar, selalu imagine orang sarawak pakai cawat jer...nasib aku pergi sana tak belajar pakai cawat...he,he
Bahan lain-lain adalah Chili, Bawang merah dan Bawang putih (kalau tak nak letak pun tak per...kata chef Jacko) seperti u olss maklum...asam payak dan obor-obor mesti ada...
Chili, asam payak dan bawang tu u olss mayang la.....dan gaul sebati...no need garam and gula...
Tadaaa...ni la hasilnya...tapi kena simpan dulu (perang la dulu)...besok tengahari kita makan dengan nasi panas-panas...
mmmm...cair dah air liur ni...kalau tempat kita ni dia panggil kerabu obor-obor....
Ada pulak, ikan terubuk masin....wahhhh...sangat la berselera....simple kan :)

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Pantang Mommy Adam

Allah mencatur rezeki kita….

Syurga Makanan di Kuala Terengganu